Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Hand som håller telefonlur.
Foto: Peter Öberg, Sveriges Radio.
#stadåland

Telias teknikskifte drabbar boende i Kärrbackstrand

Joe Bengtsson: "Det blev kaosartat från början".
1:16 min

Fram till i våras hade Kärrbackstrand norr om Sysslebäck telestation med kabel in i huset. Men sedan bytte man till ett system med en mobil lösning som enligt Telia skulle fungera lika bra. Det gjorde den inte alls enligt Joe Bengtsson en av de boende i Kärrbackstrand.

Stad & Land - Under en temavecka tittar vi närmare på förhållandet mellan stad och land. Ni som lyssnare påverkar innehållet. Hur ser det ut på din ort? Vad ska vi titta närmare på tycker du? Mejla: p4varmland@sverigesradio.se

– Det blev kaosartat från början. Det fungerade inte som det skulle, berättar Joe Bengtsson.

Enligt Joe Bengtsson har många av de som bor i Kärrbackstrand ringt till Telias kundtjänst för att försöka få ordning på det hela. Där upplever de att ingen på kundtjänsten har noterat deras klagomål, det har inte följts upp och det har uppenbarligen inte blivit någon förbättring.

– Jag är förbryllad. Dels över att det är så få kunder som accepterat lösningen och sedan att de säger att de inte fått hjälp för vi har gjort i ordning en speciell kundtjänst enbart för dessa kunder, menar Björn Berg på Telia-Sonera.

Det har varit en del problem med teknikskiftet på Telia. Ersättningslösningen som består av en antenn på taket och en dosa inomhus är det man blivit erbjuden som kund. Joe Bengtsson har fått en sådan här lösning men den fungerar inte. Men enligt Björn Berg på Telia sonera så får man åter igen ringa till kundtjänst.

– Om vi levererar en utrustning eller en tjänst så har vi en skyldighet att se till att den utrustningen och den tjänsten verkligen fungerar för kunden, berättar Björn Berg.

Numret till Telia-Soneras kundtjänst med inriktning på teknikskifte är 020-341240.
Upplever man att man ändå inte får hjälp så ska man höra av sig till Post- och Telestyrelsen.

Värmland i siffror

Fakta och statistik om länet.

Läs mer HÄR (regionfakta.com)

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".