Julhandel. Foto: Pat Wellenbach/AP/TT
1 av 2
Julhandel. Foto: Pat Wellenbach/AP/TT
Anders Gustafsson. Foto: Ann Edliden/Sveriges Radio.
2 av 2
Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi. Foto: Ann Edliden/Sveriges Radio.

Musik och doft triggar köplusten

"Vi blir frihetsberövade och vill kompensera"
5:00 min

Vi köper mer och mer för varje dag allt eftersom julen närmar sig. Och det är inte bara vad vi ser i skyltfönstren som triggar vår köplust.

– Det vi har svårast att värja oss emot är doft och ljud. De är alltid närvarande i våra sinnen, säger Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid Karlstads universitet.

Han har under flera år forskat kring kundens upplevelser i shoppingmiljöer.

En affär ska dofta det den säljer förklarar han. Doft signalerar att butiken har bättre saker och högre kvalitet på det de säljer än konkurrenterna.

Även musik i butiksmiljöer kan få oss att handla mer än planerat genom att den distraherar oss.

– Vi använder mer av hjärnan till att bearbeta musiken och mindre av hjärnan till att bearbeta besluten, säger Anders Gustafsson.

Inglasning av varor kan också vara en effektiv metod för ökad försäljning.

– Om man låser in något eller ställer det på en högre hylla så tror vi att det är lite mer åtråvärt och då vill vi givetvis ha det, säger Ander Gustafsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".