Key Code om kritiken mot företaget

1:37 min

Göteborgsföretaget Key Code som dragit på sig flera anmälningar till Konsumentverket för sina säljmetoder och svårigheter för kunder att säga upp avtal svarar nu mer utförligt på den kritik företaget får.

P4 Göteborg har försökt få till en bandad intervju med företaget men istället svarar företagets VD Daniel Johansson via mail på frågorna. På frågan om hur han ser på den kritik som kommer från kunder, Konsumentverket och även branschorganisationen Kontakta skriver han:

"Vi har dialog med konsumentverket  och avser inte föra den dialogen via SR. Vi har inget medlemskap i Kontakta varpå jag inte kommenterar dem. Jag besvarar frågor kring våra tjänster och rutiner men avböjer bandad intervju. Vår strävan är nöjda kunder, i dom fall vi misslyckats med detta för vi den dialogen direkt med kunden, inte via SR."

Era säljsamtal upprör en del kunder, är det en lämplig form av marknadsföring?

"Frågan är redan besvarad, frågeställningen har även hanterats av DM-nämnden. Vår avsikt är att beskriva den skrämmande utvecklingen med Id-kapningar och kortbedrägerier samt erbjuda ett skydd mot detta. Det är en skrämmande utveckling och det finns anledning för konsumenter att vara oroliga och skaffa ett skydd mot dessa bedrägerier, det faller sig självklart att upplysa om risken att vara utan ett sådant skydd i samband med marknadsföring av ett sådant skydd. (se DM nämndens uttalande i frågan)"

DM-nämnden är direktmarknadsföringsbranschens egen nämnd och där har ett säljsamtal från Key Code prövats och friats. Personer P4 Göteborg varit i kontakt med upplever samtalen som skrämselpropaganda där Key Codes försäljare nämner personliga uppgifter om den man ringt upp. Men DM-nämnden har kommit fram till att det i det anmälda fallet är okej att prata om vilka risker det finns med id-kapningar.

En stor del av kritiken mot Key Code handlar också om att personer blir kund hos företaget mot sin vilja och att det är att avsluta avtalen. Om svårigheterna att avsluta avtal svarar Key Codes VD Daniel Johansson:

"Efterfrågan på våra tjänster har ökat kraftigt det senaste året, i samband med detta har vi lanserat både "mina sidor" och en Callback funktion så kunder skall slippa vänta i en telefonkö. Vi har även nyrekryterat personal till vår kundtjänst och ökat bemanningen med 100%. Alla dessa åtgärder har medfört att dom som tidigare upplevt det svårt att få kontakt med oss numera inte skall uppleva det problemet.

"Mina sidor" - kunden kan på egen hand hantera sina avtal och tjänster.
"email" - besvaras inom fem arbetsdagar
"Fax" - hanteras på dagen
"Telefon" - Ärenden hanteras i realtid, kund erbjuds även att bli uppringda vid telefonkö."

 Varför upplever så många att de får hem saker de inte har beställt?

 "Vår rutin ser ut enligt följande:
1, Vi köper adresser från Bisnode som ansvarar för att alla adresser "tvättas" mot NIX registret
2, Vid accept med kund bandas en sammanfattning, innehållande, pris, avtalsperiod, tjänst, information om ånger, kunden skall bekräfta att detta stämmer överens med vad som är sagt i samtalet.
3, Orderbekräftelse med fullständigt avtal skickas till kunden, kunden ges 14 dagars ångerrätt enligt konsumentköplagen för distanshandel.
4, mellan 25-30 dagar efter orderbekräftelsen skickas en faktura.
5, Efter 10 månader skickas en Avisering till kund om ny avtals period.
6, Efter 12 månader förnyas tjänsten för ytterligare en period.

Med våra volymer sker ingen hantering manuellt utan allt är automatiserat och fullt spårbart för att undvika misstag."

Hur ser ni på mängden anmälningar ni har fått emot er, både till polisen och konsumentverket?

"Vi hanterar samtliga ärenden och utvärderar varje enskilt ärende. Vi har dialog med KO, ARN i dom fallen där ärenden hamnar där. Vår affärside bygger på långsiktiga förhållanden med kunder. I dom fall vi på något sätt hanterat ett ärende felaktig, ber vi om ursäkt till kunden och försöker kompensera på något sätt. 
Önskvärt hade varit att det fanns ett "tröskelvärde" på anmälningar, idag kan vem som helst anmäla utan att anmälan kontrolleras utifall den har något existensberättigande, detta får till följd att många organisationer såsom KO med flera dräneras på resurser."