Konsum Värmland.  Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
1 av 3
Konsum Värmland. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Charlotte Vivungi, anställd på konsumbageriet, tycker att reklamkampanjen har stärkt företaget. Foto: Albin Norén/Sveriges Radio
2 av 3
Charlotte Vivungi, anställd på konsumbageriet, tycker att reklamkampanjen har stärkt företaget. Foto: Albin Norén/Sveriges Radio
Klas Olsson, kommunikationschef på Konsum Värmland säger att man är medveten om att det finns investeringsbehov. Foto: Albin Norén/Sveriges Radio Värmland
3 av 3
Klas Olsson, kommunikationschef på Konsum Värmland säger att man tar åt sig av kritiken och att man ska fördydliga budskapet. Foto: Albin Norén/Sveriges Radio Värmland

Kritik mot Konsum Värmlands påkostade reklamkampanj

4:15 min

Konsum Värmlands reklamkampanj "Stoltare än någonsin!" med bland annat tv-reklam, har väckt stor debatt.

Kritikerna menar att den bild som målas upp i reklamfilmen är missvisande. Medans de som istället är positiva, tycker att kampanjen har stärkt företaget internt.

När P4 Värmland träffar några konsumkunder, är det tydligt att kampanjen inte är populär.

– Det där tycker jag inte är något vidare. De slarvar ju bort en massa pengar. Det lägger ju ner affärer. Det är missvisande, säger en kund när P4 Värmland visar upp reklamfilmen.

En annan kund som inte heller förstår budskapet, ställer sig frågande till om man ska vara stolt över att butiker läggs ner.

Reklamkampanjen "Stoltare än någonsin!" som kostat Konsum Värmland 600.000 kronor, gjordes för att vända den negativa trenden med dålig lönsamhet - att försöka locka nya kunder och att få tillbaka de gamla. Men många förstår inte budskapet.

– Vi var medvetna att vi skulle sticka ut hakan och att det skulle bli debatt, som vi sett i insändare. Det säger Klas Olsson, kommunikationschef på Konsum Värmland.

Han säger också att man tar åt sig av kritiken och kommer att konkretisera budskapet i kampanjen och precisera mer exakt vad som menas med "Stoltare än någonsin".

Vad menar ni då?

– Det vi menar är att vi så enormt mycket att vara stolta över. Vi är Värmlands största arbetsgivare och vi har en enorm bredd i verksamheten. Och vi är representerade i varje kommun.

Men att budskapet i kampanjen inte går hem hos medlemmar, hur tänker du kring det?

– Det finns de som inte är nöjda och därför kommer vi att konkretisera kampanjen. Samtidigt är det många positiva signaler från våra medlemmar, säger Klas Olsson.

Charlotte Vivungi har arbetat på konsumbageriet i Karlstad i snart 20 år. Hon tycker att det är en bra kampanj.

– Den visar vad vi har gjort genom åren förut och vad vi är stolta över i Konsum. Som vi har att känna varje dag som arbetare.

Vi har pratat med en del kunder och de förstår inte reklamkampanjen som de tycker är missvisande. Hur kan Konsum Värmland vara stolta över vad som hänt, frågar de. Vad tänker du om kritiken? 

– Ja vi har ju haft en ganska brokig historia, framför allt förra året. Men vi är här för att visa vad vi gjort tidigare. Och för att lägga historien bakom oss och blicka framåt, säger Charlotte Vivungi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista