Peter Sundin. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Peter Sundin. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Nazistisk övertygelse stärktes efter skolans temadag

Peter Sundin: "Det handlade mer om oss än att jobba med hela skolan"
4:58 min

"Rasist blev jag hemma - nazist blev jag i skolan". Så skriver Peter Sundin på Brottsförebyggande centrum i Värmland i en debattartikel i Sydsvenskan som riktar udden mot den svenska skolan.

Så här skriver Peter Sundin i debattartikeln:

"Jag säger inte att allt detta var skolans fel, förutsättningarna fanns i min uppväxtmiljö. Men det var inom ramen för skolans verkställande av läroplanen och skollagen som jag blev nazist. Genom en naiv, kortsiktig och konfrontatorisk pedagogik finslipades mina mörkaste sidor. Jag hade behövt något helt annat: att få mina tankar och värderingar utmanade, inte min person. All argumentation, alla angrepp och all energi som lades ned på att motverka att vi var de vi var, hade motsatt verkan. Ju mer man angrep oss desto närmare kom vi varandra och desto mindre behövde vi tänka kring vilka vi var och vad vi trodde på."

Peter Sundin jobbar på Brottsförebyggande centrum i Värmland. Tidigt i tonåren kom han i kontakt med nazismen och sympatiserade i många år med ideologin innan han valde att hoppa av och ta avstånd från den.

Som 14-åring kommer han ihåg hur hans nazistiska övertygelse faktiskt stärktes i samband med en temadag på skolan. Inför temadagen, där en överlevare från ett koncentrationsläger skulle komma till skolan, fick Peter Sundin höra från sina äldre kompisar att det var en "sagotant" som skulle komma.

– Det var första gången jag kom i kontakt med Förintelseförnekelse. Allt hon sa var lögn och vi skulle hålla oss så långt ifrån den här berättelsen som möjligt för att skydda oss från lögnerna, berättar Peter Sundin.

Peter Sundin berättar att han och hans kompisar uppfattade den här temadagen snarare som riktad mot dem personligen och inte mot hela skolan. De skulle sättas på plats och övertygas om att de hade fel. Något som istället gjorde att deras nazistiska åsikter stärktes.

– Jag tror absolut inte på det sättet att arbeta med ungdomar som finns i riskmiljö för att gå in i den här sortens organisationer. När det gäller intolerans överlag så kan man aldrig peka på någon och säga att det du säger nu är fel, jag har rätt och ska berätta sanningen för dig. Du kan aldrig få den ungdomen att nyfiket titta på sina åsikter eller förstå varför du som lärare eller klasskamrat tänker som du gör, säger Peter Sundin.

Ska man inte bjuda in överlevare från Förintelsen att föreläsa på skolor?

– Jo absolut. Men det måste vara långsiktigt också. Det funkar inte med bara en temadag där någon kommer och berättar. Du behöver ha varför blev det så här, historien bakom, vad som leder till ett folkmord. Hur har det drabbat människor än idag, hur ser det judiska livet ut i till exempel Polen idag. 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".