Ulf Stefansson, jurist på Konsumentverket. Foto: Albin Norén/Sveriges Radio
1 av 3
Ulf Stefansson, jurist på Konsumentverket. Foto: Albin Norén/Sveriges Radio
Volkswagen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix/TT
2 av 3
Volkswagen.Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB scanpix/TT
Konsumentvägledare Frida Flodkvist på Konsumentverket. Foto: Albin Norén/Sveriges Radio
3 av 3
Frida Flodkvist på Konsumentverket tar emot många samtal från bilägare. Foto: Albin Norén/Sveriges Radio

Många oroliga bilägare efter utsläppsskandalen

1:12 min

Konsumentverket i Karlstad tog förra veckan emot ett 40-tal telefonsamtal från oroliga Volkswagenägare. Efter skandalen med avgastesterna så vill många veta vilka rättigheter man har som bilägare.

– De är oroliga. Vad gäller? Har de rätt att häva köpet på grund av det här felet? säger Frida Flodkvist, som är en av de på Konsumentverket som ger råd på telefon.

Enligt Ulf Stefansson, jurist på Konsumentverket, säger att det är konsumentköplagen som gäller eftersom det har konstaterats att det är fel på bilarna.

– Företaget har rätt att avhjälpa felet, det vill säga återställa de här bilarna så att de blir felfria. Om ett nytt fel skapas när man försöker åtgärda det här felet, och om man då inte väljer att ersätta konsumenten, då kan det bli aktuellt med någon form av ekonomisk kompensation, säger Ulf Stefansson.

Volkswagen har meddelat att alla bilar på den svenska marknaden med manipulerat avgassystem skall åtgärdas och svenska bilägare ska få ett brev den här veckan om hur det ska genomföras.

– Vi får avvakta och se vad Volkswagen säger och vilka riktlinjer de kommer med, säger Frida Flodkvist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista