Per Holknekt, modeentreprenör. Foto: Hedvig Nilsson
Per Holknekt, modeentreprenör. Foto: Hedvig Nilsson

Per Holknekt vill klä en farlig kvinna

"Man behöver inte vara så märkvärdig för att lyckas"
10 min

Från hemlös missbrukare till superentreprenör inom modebranschen. Klädmärket Odd Mollys skapare Per Holknekt har inlett en ny föreläsningsserie med titeln "Kan jag, kan du, kan vem som helst" och premiären hölls i Karlstad. 

P4 Värmlands programledare Hedvig Nilsson fick en pratstund med Per Holknekt om hans livs motgångar och framgångar.

Med sitt största klädmärke har Per nästan skapat en ny svensk kvinnotyp. "Odd Molly-morsorna" har blivit ett begrepp, från början myntat av Mia Skäringer. Med nya klädmärket, inspirerat av boksuccén Fifty shades of grey, vill Per klä en farligare kvinna, som inte är någon "duktig flicka":
- Jag tror tiden är mogen för tjejer att kaxa till sig. Jag vill forma en ny kvinnoofrihet, att få uttrycka sig lite mer än vad man har begränsats till historiskt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".