Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Åke Hantoft är styrelseordförande i Arla.
Enligt Arlas ledning och styrelseordförande Åke Hantoft är hela branschen i kris. Foto: TT

Kraftigt fallande mjölkpriser ledde till tufft resultat för Arla

Omsättningen i koncernen backade med 3,3 procent
1:40 min

Förra året var ett tufft år för den svensk-danska mejerijätten Arla med kraftigt fallande mjölkpriser. För att hjälpa sina ägare, mjölkbönderna, sänker företaget resultatmålet för att kunna betala mer för mjölken.

– Vi har sett att det är tuff, i augusti bestämde vi att sänka rörelsemålet från tre procent till 2,7 procent och det får den effekten att vi undviker att sänka mjölkpriset med nio öre. Det är ganska naturligt för oss att göra det för att hålla liv i våra mjölkbönder, säger Åke Hantoft, styrelseordförande. 

Det är främst Rysslands embargo på europeiska mejeriprodukter och en kinesisk marknad som importerar allt mindre mjölk som gör att det just nu finns betydligt mer mjölk i Europa än vad det finns efterfrågan på.

Enligt Arlas ledning är hela branschen i kris. Bara i år har världsmarknadspriset på mjölk sjunkit med 25 procent.

Men genom att sänka rörelsemedlet och låta mer pengar stanna hos producenterna menar företaget att man har mildrat effekterna för de nästan 13 000 mjölkbönderna i sju länder.

Arlas kärnmarknad är där ägarna bor, Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland och Benelux-länderna.

Här finns en stor majoritet av omsättningen och på hemmamarknaden sjönk omsättningen 2015. Totalt backade omsättningen i koncernen med 3,3 procent.

I Sverige sjönk omsättningen med fyra procent från 16,5 miljard kronor till 15,5. I Tyskland backade man hela 14 procent.

Men trots kris och fallande omsättning totalt finns ljuspunkter. På många internationella marknader, som Mellanöstern, Asien och USA, noterar Arla tvåsiffrig tillväxt.

– Lönsamheten på den internationella marknaden, om man hittar de rätta marknaderna, kan faktiskt ge mer pengar än på hemmamarknaden på vissa produkter. Så det är ett otroligt starkt mål för oss nu att hitta de pengarna på marknaden, säger Åke Hantoft.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".