man står framför gul helikopter ute på flygplats
Värmlands nya ambulanshelikopter är större och bättre utrustad. "Vi prioriterar den patient som behöver hjälpen bäst oavsett länsgränser" säger piloten och förbundschef Paul Carbonnier. Foto: Annika Ström/Sveriges radio

Ambulansvård: Helikopterflottan växer

Förbundschef: "Det har gått fort"
5:32 min

Med en femte medlem och en fjärde helikopter går det framåt för det värmländska initiativet att bygga en nationell luftambulans. 
- Det har gått väldigt fort, säger Paul Carbonnier, förbundschef.  

För knappt två år sen drog Landstinget i Värmland igång kommunalförbundet Svensk luftambulans. Visionen är att alla landsting själva ska äga och driva en flotta med ambulanshelikoptrar så att alla människor oavsett var de är ska kunna få snabb läkar- och specialistvård.
- Dalarna anslöt sig omedelbart, Västra Götaland kom med i somras, Uppsala för ett par veckor sen och Västerbotten har det på den politiska dagordningen.

Västerbottens läns landsting lämnade nyligen in en intresseanmälan om medlemskap. Beslut tas senare i vår.

Förbundet har just fått sin tredje helikopter. Förutom den i Göteborg och den i Karlstad har Dalarna fått sin i Mora. Personal och teknik håller på att trimmas in. Till påsk kommer den fjärde.

- Den kommer främst att användas som en reserv-backup som går in och stöttar när de ordinarie helikoptrarna är på underhåll eller har tekniska fel. Sannolikt kommer den huvuddelen av tiden stå här i Värmland.  

I dagsläget har Uppsala en privat upphandlad  ambulanshelikopter som de inte äger. 

- Uppsala har anslutit sig med intentionen att svensk luftambulans ska bedriva den flygoperativa verksamheten åt dem på sikt.  

När Dalarnas helikopter är i gång så kommer den att nå även Nordvärmland på kort tid. 
Sedan ett tag tillbaka så köper även Örebro landsting helikoptertjänster från Värmlands läns landsting.

Svensk luftambulans har ett avtal med Norge om ömsesidig hjälp vilket har aktualiserats vid flera tillfällen. Till skillnad mot Sverige finns i Norge ett väl utbyggt system med ambulanshelikoptrar.

Med allt fler medlemmar och kunder, fler helikoptrar och större täckningsområde - hur ska larmen prioriteras?

- Det finns en fantastiskt prioriteringsordning. Det är patientbehovet. Läkarna har uppdraget att besluta var är det sakliga patientbehovet störst just nu och inte ta nån som helst aspekt i gränser.

Svensk luftambulans drivs genom ett kommunalförbund som i dagsläget ekonomiskt backas upp av fyra landsting. Det är en kostsam verksamhet.  

- Vi har haft en stor utmaning i en enormt växande organisation. För 2015 lyckades vi bra och höll budget med ett överskott. För 2016 ser planerna ut att hålla, säger förbundschefen Paul Carbonnier.

I december uppskattade landstingets hälso- och sjukvårdschef Tobias Kjellberg, i en insändare i Värmlands Folkblad, att landstinget i Värmlands nettokostnad för ambulanshelikopterverksamheten för 2016 uppgår till 40 miljoner kronor.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".