Scen ur Die Tote Stadt. Foto: Jenny Tibblin/Sveriges Radio.
En scen ur Die Tote Stadt. Foto: Jenny Tibblin/Sveriges Radio

Död stad återuppstår på Wermland opera

Den 27:e februari är det premiär på Wermland Opera för uppsättningen Die Tote Stadt av Erich Korngold. En förföriskt och smäktande opera som kommer att visas under två månader.

– Det är en historia om Paul som har fastnat i sorgen efter sin döda hustru. Han lever i sorgen och dyrkar sorgen som sådan. En dag träffar han en levande kvinna, av kött och blod, som liknar den döda hustrun väldigt mycket till utseendet. Men hon är ju som sagt i allra högsta grad levande, med allt vad det innebär, med krav, skratt, tårar och känslor. Hela operan handlar om hans kval, hans slitningar mellan den döda hustrun och minnet av henne. Att vårda troheten till den döda hustrun och hans längtan efter den levande kvinnan, som givetvis symboliserar livet och det här med att gå vidare, säger Sophia Jupither som är regissör.

Operasångare Daniel Frank spelar Paul i Di Tote Stadt.

– Vilken utmaning tänkte jag. Jag tänkte inte så mycket på storyn, utan snarare på att det är en jättelång roll. Det är inte komplicerat att lyssna på den men det är väldigt svårt att få det som det står i noterna. Det är rytminskt och tonalt svårt, berättar Daniel Frank.

AnnLouice Lögdlund, operasångare spelar Mariette i Die Tote Stadt.

– Det råkar vara min favoritopera, så jag tänkte hurra när jag fick rollen. Det är jättevacker musik, så bra är den, säger AnnLouice Lögdlund.

Levnadsglad teatermänniska, beskriver AnnLouice rollen som Mariette. Hon tror att operan kommer att gå hem hos publiken.

– Korngold, tonsättaren till operan, skrev ju väldigt mycket musik till hollywoodfilmer, så jag tror att operan är lätt att förstå, säger AnnLouice Lögdlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".