Houria Karlsson, lärare i förberedelseklassen på Orrholmsskolan.
Houria Karlsson, lärare i förberedelseklassen på Orrholmsskolan. Foto: Jenny Tibblin/Sveriges Radio

Fler förberedelseklasser i Karlstad

Houria Karlsson:"Att jobba med elever som aldrig mött en skola var en utmaning"
5:09 min

I november så gick Karlstad kommun från fyra förberedelseklasser till tio. Detta på grund av ett ökat flyktingmottagande i Karlstad. 

En av förberedelseklasserna finns på Orrholmsskolan i Karlstad. Där går barn varav en del aldrig gått i skolan tidigare och som till en början inte vågade gå ut på skolgården.

– Det var en utmaning, man får panik. Som lärare har man inte erfarenhet att jobba med elever som aldrig mött en skola eller en förskola. Jag upptäckte att eleverna inte kunde hålla i en penna eller att de aldrig har sett en skola. Hur jobbar man då? säger Houria Karlsson, modersmålslärare i franska och arabiska, som fick uppdraget att starta förberedelseklassen på Orrholmsskolan.

Barnen ska samtidigt lära sig samma saker som jämnåriga barn, nivån ska inte sänkas.

– Jag tittade på hur förskolan jobbade. Mycket handmotorik, istället för att skriva med penna så jobbade vi med trolldeg där de fick forma bokstäverna på ett papper, så att de känner formen på bokstaven först. Men det har gått så bra, på två månader har de börjat skriva och prata, säger Houria Karlsson, som även har behörighet i fler ämnen.

Eleverna går dels i förberedelseklassen men också i sin vanliga klass, och när de känner sig trygga börjar de gå i den vanliga klassen.

– När vi ser att de kommer att klara av alla ämnena så får de börja i sin vanliga klass. Helst inom ett år, ett och ett halvt max, då ska de vara integrerade, säger Houria Karlsson.

Och som lärare har hon utvecklats väldigt mycket berättar hon. Tidigare har utmaningen mest handlat om att eleverna låg på olika kunskapsnivåer, nu är det inte bara kunskaperna som ska läras ut.

– Allt runt omkring med eleven måste funka. Jag måste lära eleverna de osynliga reglerna i Sverige, så att de vet hur det funkar här. Det måste synliggöras och inte tro att de kan dem, de har inte bott i Sverige tidigare. Jag har konkretiserat min undervisning mycket mer än vad jag gjorde tidigare, säger Houria Karlsson.

Men det var tufft i början, att få barnen att känna sig trygga. Houria beskriver dem att de då var som små tystlåtna och rädda rävar.

– Då hade också mordet i Trollhättan precis varit och då trodde de att någon ville mörda invandrare, så då vågade de inte alls gå ut. Vi hade massor av samtal där vi förklarade att ingen ville mörda de och att det är tryggt här. Nu är de, efter två månader, precis som vanliga barn. De kvittrar, pratar, bråkar och är trygga i varandra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".