Karlstadsbuss hållplats Stora Torget. Foto Roy Malmborg Sveriges Radio
Det ska utredas om alla kommuner i Värmland ska börja betala för stadstrafiken i Karlstad. Foto: Roy Malmborg Sveriges Radio

Läns- och stadstrafik kan slås ihop

Trafikchef: "Det finns en koppling till regionbildningsprocessen"
1:05 min

En utredning ska hitta nya lösningar för drift och finansiering av kollektivtrafiken i Värmland. Ett av förslagen lär bli att slå ihop Värmlandstrafik med Karlstads stadsbuss. 

Att man behöver se över en framtida omorganisation av kollektivtrafiken i länet beror enligt Peter Wretman, chef för kollektivtrafikenheten på Region Värmland på flera saker.

– Dels finns kopplingar till regionombildningsprocessen som pågår och även till diskussionen om vi ska bilda en regionkommun. Men det är också intressant att helt enkelt se om det finns bättre alternativ.

På onsdag ska regeringens utredare presentera ett förslag på ny regionindelning i landet. Om man vill slå ihop Region Värmland och Landstinget blir den nya regionkommunen ensamt ansvarig för kollektivtrafiken.

I Värmland har vi idag en mycket ovanlig lösning där stadstrafik och länstrafik är separerad. Värmlandstrafik drivs av ett bolag och Karlstadsbuss drivs av en förvaltning i Karlstads kommun.
Dock visar kundundersökningar att befolkningen är mycket nöjd med resultatet.

– Några av flera lösningar som det kommer att tittas på är att slå ihop stadstrafik och länstrafik och om det ska drivas i förvaltningsform eller bolagsform.

Ytterligare en ny lösning kan vara att alla kommuner börjar dela på kostnaderna.

– Väljer man skatteväxling som finansieringsmodell så innebär det i praktiken att kostnaderna för Karlstads stadsbuss som idag finaniseras av Karlstads kommun ska fördelas ut på alla kommuner.

De tre flygplatserna i länet, Karlstad, Torsby och Hagfors är också med i utredningen.

Är det rimligt att slå ihop flygtrafiken med all tåg- och busstrafik i ett och samma bolag?

– Njae, jag tror inte det är rimligt. Flygtrafiken ingår inte i den regionala kollektivtrafiken utan den får man titta närmare på för sig. Men man ska aldrig säga aldrig. 

Utredningen ska göras av en extern konsult och jobbet läggs inom kort ut för upphandling. I november ska utredningen vara klar och ett antal  lösningsförslag presenteras för Region Värmland och de värmländska kommunerna.

Beslutsprocessen väntas pågå under 2017 och en förändring kan bli verklighet först 2018.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".