Karlstadsbuss. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
1 av 2
Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
busschaufför bakom ratt
2 av 2
Michael Denker, huvudskyddsombud Keolis Foto: Hedvig Nilsson

Spottande gratisåkare ett arbetsmiljöproblem

1:24 min

Bussförarna i Karlstad är upprörda efter en incident i förra veckan då en förare blev spottad på när han försökte få gratisåkare att betala. Enligt huvudskyddsombudet har gratisåkare blivit ett arbetsmiljöproblem.

– Det har blivit mycket värre det senaste året. Vi har ett antal personer som ständigt vill åka buss utan att betala. Det ingår i vårt jobb att ta betalt och när då chauffören ber om betalning blir det ibland otrevligt bemötande, säger huvudskyddsombudet Michael Denker.

Det som nu fått honom att agera är en incident i förra veckan, då en bussförare som gick bak i bussen för att få gratisåkare att betala blev  spottad på. En händelse som polisanmälts.

Men att lämna förarsätet för att jaga fripassagerare är inget som arbetsgivaren kräver. Det säger Torbjörn Glad på Keolis som tog över Karlstads busstrafik för cirka två veckor sen.

– Nej, jag tycker inte det är förarens uppgift att lämna förarplatsen. Det finns ju risk för att bli bespottad eller utsatt för hot eller våld.

Michael Denker vill nu att chaufförerna ska agera:

– Jag vill att vi fortsättning ska ställa bussen, parkera den och vänta tills polisen kommer. Det får ta den tid det tar. Det som gör att förarna har tvekat om det här är att det drabbar passagerarna.

Hur kommer du att agera nu?

– Vi kommer att göra en ny framställan till Karlstadsbuss. Vi tycker att de har för få kontrollanter ute och borde kanske göra en riktad insats nu, säger Michael Denker.

Anders Dyberg, operativt ansvarig på Karlstadsbuss, har inte sett i sina händelserapporter att hotfulla situationer ökat på grund av gratisåkare. Han menar att antalet kontrollanter redan är högt i Karlstad per resenär:

- Men vi ska försöka korta kommunikationsvägarna mellan förare och kontrollanter så det går snabbare att få dit kontrollanter som kan vara ett stöd för förarna, säger Anders Dyberg.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista