Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bolag som misstänks lura äldre får konton frysta

Publicerat måndag 14 mars 2016 kl 12.46
KO: "Det är extremt oseriösa bolag"
(4:14 min)
Konsumentverket. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
1 av 2
KO agerar mot tre Karlstadsbaserade bolag som anklagas för att lura äldre och dementa. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio arkiv.
Carolina Andersson, KO. Foto: Magnus Hermansson/Sveriges Radio.
2 av 2
Carolina Andersson, är processråd på KO. Foto: Magnus Hermansson/Sveriges Radio.

Kronofogden fryser ekonomiska tillgångar hos tre bolag, efter en begäran från Konsumentombudsmannen (KO). Enligt KO är fallet exceptionellt, och frysningen görs för att bolagen inte ska kunna tömmas på pengar.

Det handlar om Svenska telebolaget, Svenska elbolaget och Nytel. De tre bolagen, som alla är relativt nystartade, har genom sina ägare koppling till varandra. Alla har fått ett stort antal anmälningar och klagomål mot sig med anklagelser om att ha lurat äldre och ofta dementa personer att teckna abonnemang.

Mot Svenska telebolaget hade i förra veckan runt 50 anmälningar kommit in till KO, och 150 klagomål. I Nytels fall handlar det om runt 30 anmälningar och 60 klagomål, och mot Svenska elbolaget rör det sig om cirka 20 anmälningar och drygt 60 klagomål.

KO ville att en miljon kronor per bolag skulle frysas, i sin ansökan hos tingsrätten om kvarstad. Men tingsrätten sänkte summorna till sammanlagt 1,5 miljoner kronor.

Därefter har Kronofogden fått uppdraget att säkra beloppen. Men hur mycket man faktiskt har lyckats frysa vill Carolina Andersson, processråd på KO, inte avslöja.

KO har nu en månad på sig att göra en stämningsansökan hos tingsrätten om marknadsstörningsavgift.

Enligt Carolina Andersson är det första gången som KO driver igenom en frysning av tillgångar innan man har gjort någon stämningsansökan. Eftersom det rör sig om ett så exceptionellt fall ville man inte förvarna bolagens ägare om vad som var på gång, uppger hon.

– Det är extremt oseriösa bolag. Bolagen och bolagsmännen hänger ihop. De startar bolag, och när de får många anmälningar, lägger de ner bolaget och startar upp ett annat, säger Carolina Andersson till P4 Värmland.

Konsumentverket har fått in cirka 100 anmälningar mot de tre bolagen.

– Alla klagomålen riktar sig mot äldre, mycket gamla personer. I princip alla är över 80. Vi har till och med någon över 100 år som gjort en anmälan, säger Carolina Andersson.

Värmlänningen Johan Saxerud, som driver Svenska telebolaget och Svenska elbolaget, vill inte ställa upp på någon intervju. Så här svarar han i ett mejl till P4 Värmland:

– Vi har tagit del av handlingarna, välkomnar en granskning och ställer oss oeniga mot Konsumentverkets påståenden. I övrigt kommer vi inte kommentera ärendet så länge vi befinner oss i en rättsprocess.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".