Peo Nilsson, Visions ordförande på Karlstads flygplats.
Peo Nilsson, Visions ordförande på Karlstads flygplats. Foto: Magnus Hermansson/Sveriges Radio.

Mångårig kritik mot ledningen på flygplatsen

Peo Nilsson: "Det har funnits ett missnöje under lång tid"
4:24 min

Det har i flera år rått ett utbrett missnöje med ledningen på Karlstads flygplats, visar tidigare medarbetarundersökningar. Bilden bekräftas av fackförbundet Visions ordförande på flygplatsen, Peo Nilsson, som anser att Peter Landmark borde ha bytts ut som vd för länge sen.

– Det har funnits ett missnöje under lång tid. Det rör väl i första hand vd, men även andra i ledningsgruppen, säger Peo Nilsson.

Vad är det konkret man har varit missnöjda med?

– Dels tycker vi att han har varit mycket frånvarande och inte sett personalen. Och inte lyssnat på den kritik vi har framfört och de åsikter vi har haft i olika frågor. Vi har helt enkelt inte fått gehör för våra synpunkter.

2012 gjordes en medarbetarundersökning på flygplatsen, där ledningen fick vad som närmast får beskrivas som ett uselt betyg. Till exempel svarade nästan 60 procent negativt på frågan om den närmaste chefen är bra på att planera och organisera verksamheten och mindre än 20 procent positivt.

De olika svaren kokas också ner till ett ledarindex, där flygplatsen fick 41 på en 100-gradig skala, vilket kan jämföras med snittet på 73 i Karlstads kommun som helhet.

Frågorna handlar om närmaste chefen, så svaren gäller flera olika personer.

Fackets kritik mot ledningen gäller heller inte enbart Peter Landmark, men det är han som har varit huvudproblemet, enligt Peo Nilsson. Det fanns ett missnöje med hur vd:n agerade i en rad olika frågor, berättar Peo Nilsson, som av hänsyn till inblandade är försiktig med att gå in på detaljer.

Våren 2014 gjordes en ny medarbetarundersökning, och resultatet var ungefär lika nedslående när det gäller ledarskapet. Vissa åtgärder sattes in, men det var inte tillräckligt, anser Peo Nilsson.

– Det tillsattes en del arbetsgrupper, så vi jobbade med ett antal frågor. Men grundproblemet, alltså förtroendet för ledningen, tycker vi inte att vi fick fram i de arbetsgrupperna.

Under sommaren 2014 fick flygplatspersonalen besök av kommunens dåvarande personaldirektör, som enligt Peo Nilsson uttalade att kommunen hade fullt förtroende för Peter Landmark. Peo Nilsson uppger också att personaldirektören sa att personalen måste förändra sitt beteende om man vill vara kvar och att det fanns funderingar på att lägga ut verksamhet på entreprenad.

Den före detta personaldirektören säger till P4 Värmland att han har en annan minnesbild av mötet. Om frågan om att lägga ut verksamhet på entreprenad har nämnts i något sammanhang har det inte varit menat som något hot, och det hade ingen koppling till diskussionen om medarbetarundersökningen. Han uppger också att det var självklart att uttala förtroende för den sittande vd:n.

I februari i år meddelade Peter Landmark att han slutar som vd för flygplatsen, och sedan dess har det som bekant stormat kring honom, bland annat för hur han har hanterat sitt kontokort. Peo Nilsson tycker att Karlstads kommun som ägare borde ha bytt ut vd:n långt tidigare.

– Ja, det tycker jag borde ha skett.

Nyligen genomfördes också en ny medarbetarundersökning, resultatet väntas bli färdigt inom kort.

Den senaste tidens avslöjanden om Peter Landmarks flitiga användande av företagskortet, där pengar bland annat har spenderats på alkohol, resor och generös dricks efter taxiresor, kommenterar Peo Nilsson så här:

– Ja, man reagerar ju och blir lite upprörd naturligtvis. Vi får ju höra att vi är en förlustverksamhet, och det är vi ju också, och ska spara på mycket. Då är det inte så roligt att läsa om det här i tidningarna.

Är du förvånad?

– Nej. Jag har varit med så länge, så jag är inte förvånad.

Den tidigare ordföranden för flygplatsen, Henrik Lindblom (L), säger till P4 Värmland att han var medveten om att det fanns ett missnöje.

Efter att flygplatsen blev kommunal i december 2010 gjorde förändringar, för att få ner kostnaderna. Bland annat ledde det till att de anställda fick klara fler arbetsuppgifter, och det bidrog enligt Lindblom till missnöje. Han säger också att det gjordes en rad insatser för att förbättra situationen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".