Urban Karlstam, varumärkesexpert. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Urban Karlstam, varumärkesexpert. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Varumärkesexperten: Zlatan skyddar sitt affärsimperium

2:48 min

Igår kom beskedet att Zlatan stämmer friidrottsprofilen Ulf Karlsson, efter uttalandet förra veckan om att Zlatans viktuppgång under tiden i Juventus inte är möjlig utan otillåtna medel. Varumärkesexperten Urban Karlstam är inte förvånad.

– En av de tio grundpelarna kring att bygge ett starkt varumärke är att alltid skydda det, vad som än händer. Vi kanske har två-tre år kvar innan Zlatan lägger skorna på hyllan. Det är då hans nästa karriär börjar, den där han ska tjäna pengar på det han gjort som idrottsman, säger Urban Karlstam, varumärkesexpert i Karlstad.

Albin Ekdal blev ju också indirekt utpekad av Ulf Karlsson. Han valde att inte agera. Varför kunde inte Zlatan bara lägga detta bakom sig?

– Zlatan håller på med att bygga upp ett affärsimperium. Han har varit inblandad i bilreklam, han har en egen parfym och förmodligen kommer han troligen att lansera sportkläder lite senare. Värdet på allt detta, värdet på Zlatan som varumärke, kommer att minska om han blir attackerad.

Men Zlatan är en världsstjärna nu, Ulf Karlsson är en före detta förbundskapten. Hade Zlatan behövt ta detta på så stort allvar?

– Fast jag tycker nog att Zlatan bör ta det här på stort allvar. Han har mycket i görningen och för att alla projekt ska lyckas så bör varumärket vara så obefläckat som möjligt, säger Urban Karlstam.




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista