Henrik Gustavsson. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Henrik Gustavsson, områdeschef för Keolis Värmland. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Keolis om kritiken: Det är uppstartsproblem

Henrik Gustavsson: Det är alltid så här i nystart
0:54 min

Sedan Keolis tog över nästan all färdtjänst och sjukresor i Värmland har klagomålen tredubblats. Värmlandstrafik har köpt tjänsten av Keolis som nu bemöter kritiken.

– Det är alltid så i en uppstart. Med så många nyanställda människor uppstår det fler klagomål. Mängden klagomål har jag ingen åsikt om, säger Henrik Gustavsson, områdeschef för Keolis.

Så man ska alltså "tåla" en inkörningsperiod?

– Det är svårt att helt bortse från det i alla fall, säger Henrik Gustavsson.

Sedan i somras har Värmland fått ett nytt bolag som sköter färdtjänst och sjukresor. Det är Keolis som fått detta uppdrag av Värmlandstrafik. Syftet var inte främst att det skulle bli billigare för skattebetalarna utan att även kvaliteten skulle höjas.

P4 Värmlands granskning visar att det hittills blivit tvärtom - mer missnöje. Antalet klagomål sedan i somras, då Keolis tog över, har ökat från 35 till 95 jämfört med samma period 2015. 

P4 Värmland har pratat med förare och resenärer som berättar om problem och försämringar.

– Det finns inga kunder att öva på innan start, säger Henrik Gustavsson.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".