En person surfar på mobilen. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Värmlänningar sålde app - fick halv miljard!

"Tänk inte bara Sverige utan tänk hela världen"
4:02 min

Christian Wiklund, Kil, och Niklas Lindström, Karlstad, är männen bakom företaget Skout. I början av oktober sålde de sitt företag för närmare 500 miljoner kronor.

När de båda värmlänningarna Niklas Lindström (Karlstad) och Christian Wiklund (Kil) sålde sitt mjukvaruföretag Skout hade de utvecklats sin idé om att göra det lättare att träffa nya människor till ett företag värt nästan 500 miljoner kronor.

Appen de utvecklat har över 10 miljoner användare runt om i världen och sedan de startade sitt samarbete i San Fransisco 2007 har de gjort en resa som många drömmer om. Men det har varit en kämpig resa.

– Vi visste att vi hade något för den mobila marknaden även om det var tufft de tre-fyra första åren. Men vi hade användare som kom in varje dag och som använde appen, så vi visste att vi var något på spåren, berättar Christian Wiklund för P4 Värmland. 

 När det såg som mörkast ut för företaget var de bara tre anställda kvar inräknat Niklas och Christian. Men när allt fler skaffade sig moderna mobiltelefoner och appmarknaden exploderade, så blev de bland de första i världen med en app för att träffa människor. 

– Att det finns en app där du kan skicka bilder och chatta med människor är ingen stor grej nu, men då var det helt nytt och vi var med på amerikansk tv och pratade om vårt projekt och det bidrog till att vi kunde fortsätta växa som företag, berättar Christian.

En anledning till att deras företag blev så lyckat tror Christian Wiklund kan bero på att de drog nytta av att den engelsktalande marknaden är så stor.

– Många kör gärna första versionen av sitt program på svenska i Sverige, men det finns många fler engelsktalande. Så tänk större, tänk inte bara Sverige utan kör engelska direkt. Man börjar i en väldigt stor marknad direkt, berättar Christian Wiklund. 

De tycker det är viktigt att poängtera att man ska ha roligt och brinna för det som man utvecklar. Gör man något för att tjäna pengar så tror de att man blir besviken.

– För oss tog det fyra år innan vi började växa och vi är otroligt envisa. Det är nog det som kännetecknar oss, vi ger bara inte upp. Vi fortsätter bara framåt och kämpar på. Man släpper en ny "produktfeature" och tänker att nu tar det fart och vi tar över världen, så mitt tips till de där hemma som har en idé är att inte ge upp för tidigt, säger Niklas Lindström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".