Skärmdump/Bild av Karlstads kommuns meddelande på Twitter. Foto: Sveriges Radio.
På Twitter tackar kommunen alla följare och hänvisar till andra sociala/digitala medier Foto: Sveriges Radio.

Idag lämnar Karlstad Twitter

1:26 min

I dag stänger Karlstads kommun sitt Twitterkonto. Kontakten med medborgarna går via andra digitala/sociala kanaler. Den digitala konsulten Jenni Laapotti är inte förvånad.
– Karlstad ligger i framkant, säger hon.

Enligt Internetstiftelsen i Sveriges undersökning ”Svenskarna och internet” är det bara 18 procent av internetanvändarna som använder Twitter. Motsvarande siffra för Facebook är 72 procent.

Karlstads kommun vill lägga sina resurser på de informationskanaler där man vet att man når större målgrupper. Det handlar om karlstad.se, Facebook och appen Mitt Karlstad.

– Jag är inte förvånad. Twitter är det enda sociala mediet som har ett sjunkande användartal i Sverige. Eftersom man bör finnas där ens målgrupp finns är det kanske inte så tokigt, säger Jenni Laapotti, konsult inom digitala medier.

Kommer fler kommuner att följa Karlstads exempel?

– Jag tycker Karlstad är i framkant när det gäller att kommunicera med sina invånare via sociala medier. Jag kan inte uttala mig om andra kommuner men man kan se upp till hur Karlstads kommun gör. De försöker vara resurseffektiva. Det är ändå skattebetalarnas pengar de använder, säger Jenni Laapotti.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista