Annika Nyholm. Foto: Privat
Annika Nyholms är missnöjd med Postnord Foto: Privat

Stort missnöje med posten i Årjäng

Annika Nyholm: "Det är inte acceptabelt"
3:35 min

Under lång tid har Årjängsbon Annika Nyholms post blandats ihop med hennes släktingars - men när hennes medicin hamnade fel fick hon nog.

Annika Nyholm och bor i Östra Mörtnäs, Årjängs kommun, liksom flera av hennes släktingar med samma efternamn. Trots att deras förnamn är ordentligt markerade, och att de har olika gårdsnamn som adress, så fortsätter posten att hamna i fel brevlådor. Den här gången var det Annikas medicin som hamnade i svägerskans brevlåda. 

– Det börjar bli farligt när medicin hamnar på villovägar på det här sättet, säger hon.

Vad tycker du att det här säger om servicen på landsbygden?

– Att det har blivit en klar försämring. Posten var jättesäker tidigare. Dessutom kommer den aldrig före klockan tre på eftermiddagen. Och sedan är det inte noggrant längre, berättar Annika Nyholm, som också driver ett företag och har fått påminnelse på fakturor där hon aldrig sett ordinarie faktura.

Ulla Bryntesson är produktionsområdeschef på Postnord Värmland är inte nöjd med hanteringen.

– Först och främst vill jag beklaga att vi har gjort fel mot den här kunden. Det kan finnas många orsaker till att det blivit fel. Vi får göra en bevakning på den här kunden helt enkelt, säger hon, och konstaterar att det händer då och att posten hamnar fel - men att de rättar till det.

Kunden fick sitta i telefonkö i 50 minuter för att felanmäla det här - är det en rimlig kötid?

– Det är inte en rimlig kötid, och det kommer vi att åtgärda. Vi får ta in mer personal, säger Ulla Bryntesson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".