Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Vägbulor får vara kvar

Fördelarna med så kallade vägbulor är så stora och nödvändiga att bulorna inte kan tas bort, enligt en ny rapport som trafikansvariga i Göteborg har gjort, rapporterar P4-programmet Efter Tolv.
Man har utrett konsekvenserna av vägbulor för kollektivtrafikens passagerare och resenärer i Göteborg, och funnit att målen när det gäller säkerhet och framkomlighet uppnås. När det gäller bekvämlighet föreslår rapporten att vägbulorna trots klagomål finns kvar, i avvaktan på elektroniska farthinder. I Göteborg liksom på andra håll i landet har många yrkeschaufförer klagat på de många farthindrens konsekvenser för både fordon, resenärer och chaufförer. Yrkesskador och värk i rygg och nacke, eller stress över att farthindren spräcker tidtabellen, påverkar 95% av Swebus chaufförer i Göteborg, enligt företaget. - Men vi måste väga det mot säkerheten, vi kan inte elimninera olyckor, men vi vill överleva och farten sänks inte utan farthinder, säger Jonas Johansson, trafikdirektör i Göteborg till Efter Tolv. Vid en hastighet på 70 km/timmen är risken för dödlig utgång om man kör på någon 90%. Vid 30 km/timmen är överlevnadschansen istället 90%.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".