Kan bli en försiktig ökning av turister

0:58 min

Många har sett filmen på den vita älgtjuren och uttrycker på sociala medier att de nu vill åka till Sverige för att själva se den.

Efter att Hans Nilssons film blivit viral och setts världen över är frågan om det innebär ett uppsving i turimnäring i Värmland och i Eda. Varumärkesexperten, Urban Karlstam tror inte att Värmland kommer att bli invaderat av turister. 

 – Just nu är det en vit älg som har visats ett antal gånger på nätet, det är inte mer än så. Kortsiktigt tror jag möjligen att det kan leda till en försiktig ökning av turism i området. 

– Långsiktigt handlar det mycket om vad Eda kommun och Värmland som landskap gör av den här symbolen. Vad man fyller på med underifrån, säger Urban Karlstam. 

Frågan blir hur man förvaltar det på ett bra sätt. Städer som Paris och Sidney har sina klara symboler som Eiffeltornet respektive operahuset men de ger människor bilden av själva staden utan det är en kombination av många symboler menar Urban Karlstam.

–  Problemet med en älg är att den inte är lika stationär som som en byggnad. 

Kan vi vänta oss en invasion?

– Ingen jättestor turisttillströmning, det tror jag inte. Jag tror inte att en vit älg i sig räcker för att man ska boka in och planera en resa till den här delen av Sverige, säger Urban Karlstam, varumärkesexpert.