Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny pedagogik stärker barn och ungas sociala kompetens

Publicerat torsdag 7 september 2017 kl 09.30
Skollärare: "Vi har fått mycket fina resultat"
(4:57 min)
Två män sitter bakom ett kontorsbord. En kontorsvägg finns några meter bakom.
Läraren Anders Josefsson tillsammans med forskaren Alireza Moula. Foto: Roy Malmborg.

Våra ungdomar måste lära sig att stanna upp, tänka och resonera anser Alireza Moula, forskare vid Karlstads universitet. Efter ett fyra år långt arbete på skolor i Karlstad har han hittat en modell som också ger utmärkta resultat i skolan.

Alireza Moula, docent, forskare och författare berättar att syftet är att få ungdomar lära sig stanna resonera och lösa sociala problem.

– Barn och ungdomar bör lära sig att tänka kring problemen i Världen.

Alireza Moula har under fyra års tid jobbat klasser på högstadiet i olika skolor inom Karlstads kommun. Barnen har fått konkreta problem att ta ställning till där en pedagogik som innebär att alla först har tänkt igenom problemet själva, sedan bearbetat det i grupp innan slutligen alla tillsammans har jobbat med en lösning av problemet.

Anders Josefsson, lärare på Rudskolan har arbetat på det här viset med en av sina klasser.

– Det fungerar bra. Jag tycker om metoden att eleverna först sitter själva och tänker igen problemet innan det ska diskuteras bland andra. Då har alla något att bidra med.

Ett exempel är att klassen jobbade med ett land som hade en hög kriminalitet, men kom fram till att problemet var ett otillräckligt utbildningssystem, vilket skulle lösas.

Alireza Moula betonar vikten av att vara ute i den praktiska verkligheten med forskningen. Klasser på  Rudskolan, Norrstrandsskolan, Nyedsskolan samt även ungdomar på olika parklekar har deltagit i det här projektet.

Neuropsykosocial förberedelseteori, kallar Alireza Moula den här pedagogiken och förklarar hur han säger till eleverna.

– Ni har pannloben, kapaciteten och kraften i er.  Ni ska känna till den utveckla och jobba med den.

Och själva problemlösningen går i fyra steg:

  • Vad är problemet eller problemen som det kan visa sig vara?
  • Vad önskar du?
  • Villka lösningar finns?
  • Planera för lösningen av problemet du valt.

Alireza Moula har just fått sitt arbete publicerat i Springer Science Business Media som är ett förlag baserat i Tyskland som ger ut akademiska tidskrifter och böcker över hela världen.

– Jag hoppas att politikerna lyssnar till det här. Det handlar om ett sätt att arbeta med barnen i skolan. Barnen bör lära sig det sociala livet och hur problem ska lösas.

Anders Josefsson berättar att klassen han arbetade enligt den här metoden med fick mycket goda resultat och höga meritpoäng, även i de nationella proven.

– Barnen kan börja tidigt, säger Alireza Moula. Jag har tänkt att när jag blir pensionär ska jag gå till en förskola. Man kan börja redan då.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".