Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION - OPERA

The Greek Passion - är du god eller ond?

Per Feltzin: "Är det en börda eller gåva att få vara Jesus?"
3:30 min
Priest Grigoris (Marcus Jupither)
Priest Grigoris (Marcus Jupither) i The Greek Passion av Martinu på Wermland Opera, Karlstad Foto: Mats Backer

En opera om flyktingar på en grekisk ö - det låter som en sprillans ny opera men den skrevs redan på 50-talet. Nu har Bohuslav Martinus The greek passion haft Sverigepremiär på Wermland opera i Karlstad.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Opera: The Greek Passion
Tonsättare: Boruslav Martinu
Dirigent: Johannes Gustavsson
Regi: Mira Bartov
Scenografi: Gunnar Ekman
Medverkande: Marcus Jupither, Peter Kajlinger, Anders Larsson, Niklas Björling Rygert, Carl Ackerfeldt, Charlotta Larsson och Johan Schinkler - bland andra.
Spelperiod: tom 28 oktober 2017

Den är otäckt aktuell - förstås.

Den är hård, sorgsen, och inte helt lätt att gestalta trots att den är lätt att förstå.

Det som fördjupar berättelsen är att på den här ön ska man traditionsenligt spela passionsspelet, alltså Jesus sista dagar. Alla får sina roller och tar det hela på stort allvar. Vem vill egentligen spela Judas? Och en herde, som här är vaktmästare ska vara Jesus... ja, det förändrar hans liv. Är det en börda eller gåva att få vara Jesus?

Så när flyktingarna kommer - vem ska ta ställning till om de ska stanna: Petrus eller brevbäraren som nu spelar honom?

Men flyktingarna står ju där framför oss.

Martinus opera bygger på en bok av Nikos Kazantzakis, han som skrev om Zorba och dessutom boken som Scorsese gjorde Kristi sista frestelse på.

Precis som i dem är det prästerskapet som hånas. Vi andra, vi är vanliga människor som brottas med vad som är gott och ont i våra liv. Hur själviska kan vi vara och fortfarande kallas oss snälla humanister?

Det besvärliga med Martinus opera och som gör att premiären fortfarande kändes som ett genrep, är den bygger på en rasande massa korta scener och olika musik. Lyriska partier, folkmusik och dramatiska attacker.

Allt bra sammansatt, men det måste gå fortare. Nu var det väldigt otight i Johannes Gustavssons musikaliska ledarskap, i Mira Bartovs regi och gestaltningen på scenen. För många mikropauser förstör flytet nu. Det kommer att bli bättre, men det är bara tio föreställningar. Lägg in extra repetitioner eller, som publik, vänta in tills det gått några fler föreställningar.

Sångligt sprider sig den här tvekan hos många. Ansträngda och hesa försök blandas med insatser som bränner till.

Niklas Björling Rygert gör ett starkt porträtt av vaktmästar-Jesus. Andra på scenen är Marcus Jupither, Charlotta Larsson och Carl Ackerfeldt.

Men sammantaget är det en opera värd att se inte minst för den spegelbild den sätter upp för oss - vare sig vi är Jesus eller Judas.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".