Robin Bengtsson framför bidraget I Can't Go On.
Robin Bengtsson vann Melodifestivalen i år. Foto: Claudio Bresciani/TT

Svårt att veta om satsningen på Melodifestivalen lönar sig

Erika Hellekant Rowe: Otroligt svårt att mäta
0:56 min

Karlstads kommun lägger totalt 900.000 kronor för att få hit och arrangera Melodifestivalen. Men om det lönar sig i slutändan är svårt att räkna på.

– Det går ju att räkna enkelt på det här med hotellnätter, restaurangbesök och andra köp som folk gör. Men mediaexponeringen är ganska billig om man jämför med vad det skulle kosta att få sitt varumärke nämnt och känt, säger Erika Hellekant Rowe. 

På lång sikt då? Vad kommer det att ge där?

– Jag tror framförallt att det handlar om folk som bor här, tycker det är roligt och så kanske de trivs och kan skicka en positiv bild av staden de bor i. Men sådant är otroligt svårt att mäta, det går nästan inte, säger Erika Hellekant Rowe, programledare på kommunikation- och pr-programmet på Karlstads universitet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".