Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentombudsmannen stämmer Nextjet

Säljer biljetter efter 17 november
0:53 min
Flygplan från flygbolaget Nextjet. Foto: Johan Nilsson/TT.
Flygbolaget Nextjet stäms av Konsumentombudsmannen. Foto: Johan Nilsson/TT.

Konsumentombudsmannen stämmer flygbolaget Nextjet, som bland annat trafikerar sträckan Karlstad-Stockholm. Anledningen är att flygbolaget säljer biljetter till avgångar efter 17 november trots att bolagets tillstånd att flyga löper ut då.

Nextjet fick licensen indragen av Transportstyrelsen efter att ha dragits med ekonomiska problem. Konsumentombudsmannen vill nu ha ett domstolsbeslut som tvingar Nextjet att tydligt informera konsumenterna.

Enligt Konsumentombudsmannen finns risk att resenärer kan drabbas av betydande skador, till exempel att bli strandsatta och tvingas köpa hemresor med andra flygbolag.

Nextjet skriver i ett pressmeddelande att man har ansökt om ny licens, och framhåller också att man i bokningsprocessen och bekräftelsen upplyser om att det kan vara en annan operatör som utför flygningarna.

Bolaget skriver också att man hellre hade sett att ärendet hade retts ut i dialog mellan Nextjet och Konsumentverket, istället för att bli en rättslig fråga i Patent- och marknadsdomstolen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".