Eleverna Farah Hassan och Julia Andersson och Laila Lennartsson. Foto: Magnus Hermansson/Sveriges Radio.
1 av 2
Eleverna Farah Hassan och Julia Andersson, som går i åttan på Jättestenskolan i Grums, och läraren Laila Lennartsson. Foto: Magnus Hermansson/Sveriges Radio.
Thomas Nilsson. Foto: Magnus Hermansson/Sveriges Radio.
2 av 2
Thomas Nilsson, biträdande verksamhetschef för skolorna i Grums. Foto: Magnus Hermansson/Sveriges Radio.

Nu har alla elever i Grums egen dator

Thomas Nilsson: Drygt 700 elever
3:37 min

Skolorna i Grums kommun har till största delen gått över till digitala läromedel. Och redan från första klass får eleverna en personlig dator.

– Jag tror vi är de som kommit längst i Värmland, säger biträdande verksamhetschefen Thomas Nilsson om den digitala satsningen i skolorna.

Alla elever från årskurs ett har också, från och med i höst, egna datorer. Det handlar om drygt 700 elever.

– Vi har sett att det finns ett behov. Tidigare har vi anpassat undervisningen för elever med extra behov, att ge dem datorer. Nu vill vi ge alla elever samma möjlighet att skaffa sig kompetens inom detta område.

Och skolelever idag ska lära sig digital kompetens?

– Ja, så är det enligt den nya läroplanen. Och vi vill att våra elever ska vara i framkant, med den utveckling och framtid de står inför, vi måste förbereda dem för gymnasieskolan och resten av livet.

Finns det risker med satsningen?

– Ja, det räcker ju med att nätet går ner en stund. Då står man kanske där och tänker; vad gör jag nu? Det gäller att förberedd, säger Thomas Nilsson.

Och eleverna gör tummen upp för satsningen.

– Det är lättare att hitta fakta och hålla koll på allt, säger Farah Hassan som går i åttan på Jättestensskolan.

– Jag tycker det funkar bra. Och är man borta är det lätt att hitta vad man skulle ha gjort på lektionen, säger Julia Andersson i samma klass.

Finns det några risker?

– Det är synd om man glömmer att ladda datorn, för då är man lite låst. Men det brukar finnas en laddare man kan låna, säger Julia Andersson. 

Matte- och NO-läraren Laila Lennartsson ser positivt på hur lärandet påverkas av datorerna och de digitala läromedlen.

– Jag tror att många elever har möjlighet att jobba mer individuellt. Att lyssna på läromedel istället för att läsa allting. Man kan välja att jobba på ett sätt som passar var och en lite mer. De har också lättare att få med sig sakerna hem, säger Laila Lennartsson.

Hur fungerar det konkret på lektionerna?

– Vi börjar oftast med en genomgång utan skärmar. Sedan går vi över till olika arbetssätt där vi jobbar med läromedlen, jobbar med frågor eller inlämningsuppgifter eller tittar på filmklipp om det passar.

Men fortfarande förekommer även fysiska böcker?

– Jamen självklart, vi anpassar det som passar bäst för stunden.

Finns det några negativa sidor med den digitala satsningen?

– Det är klart att det blir sårbart om en dator går sönder. Men vi har också tillgång till lånedatorer.

Är det inte lätt hänt att man gör annat på skärmen som man inte bör göra på lektionen?

– Jo, det kan väl hända. Men det är vi pedagoger som ska se till att det inte sker, att vi är med och hjälper dem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".