Forskaren Martin Kristiansson.
Martin Kristiansson menar att hela samhället bidragit till skolelevernas resultat. Foto: Mari Stenström/Sveriges Radio.

Samhället bidrar till elevers kunskap om samhällsfrågor

Forskare: "Vi ska alla klappa oss på axeln"
1:08 min

I grunden så är det samhället i allmänhet som bidragit till resultatet av det internationella kunskapstest som visar att svenska elever toppresterar i samhällsfrågor. Det menar Karlstadsforskaren Martin Kristiansson.

Efter flera nedslående resultat i till exempel PISA-undersökningen kom igår ett glädjande resultat om den svenska skolan: Svenska åttondeklassare placerar sig högt i en ny internationell kunskapsmätning om samhällsfrågor. De svenska eleverna har dessutom förbättrat sina resultat mest sedan den förra mätningen 2009.

– Vi ska alla klappa oss på axeln. Samtidigt tror jag att det sitter i skolans kärna att arbeta med värdegrundsfrågor i alla ämnen, säger Martin Kristiansson, som forskar om samhällskunskapsundervisning på Karlstads universitet.

Hur viktigt är det här?

– Det är jätteviktigt. Speciellt i de tider vi lever i nu när man kan se att samhällsklimatet kan vara ganska hårt. Men samtidigt visar detta att ungdomar i stort drar åt ett bra håll när det gäller demokratifrågor, värdegrundsfrågor och så, säger forskaren Martin Kristiansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".