Pojke räcker upp handen i klassrum
Nationella provet i svenska kritiseras Foto: Henrik Montgomery/TT

Skarp kritik mot nationella provet

2:54 min

Kritiken kommer från Michael Tengberg, docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet

Nationella proven ska fungera som ett stöd för lärare och bidra till en likvärdig bedömning och betygssättning i skolan. Men enligt Michael Tengberg, docent på Karlstads universitet, brister läsdelen i svenska:

– Provet håller inte för att kunna dela in elever på så många nivåer. Alltså betygsystemets sex olika nivåer, det har inte tillräckligt hög tillförlitlighet för att göra det, säger Michael Tengberg.

Han har, tillsammans med Gustaf B. Skar, førsteamanuemsis vid Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet, forskat om antionella prov i både läsning och skrivande i Sverige och Norge. 

– Vi har tittat främst på mätsäkerheten som är en väldigt viktigt faktor, i synnerhet om man ska basera beslut på de här resultaten som får långtgående konsekvenser. Inte bara för elever, utan även för lärare och för skolan som ska fatta pedagogiska och ekonomiska beslut baserat på resultaten. Då är mätsäkerheten viktig och detta är en allvarlig kritik mot mätsäkerheten i läsdelen , säger Michael Tengberg.

Slutsatserna som dras i studien är att en fullständig översyn av provets konstruktion måste göras.

– Provresultat ska alltid behandlas med försiktighet därför att det finns inga prov som kan fånga hela elevers förmåga på ett så stort område som svenska eller läsning till exempel. Men när vi hittar som i den här studien hittar allvarliga brister i tillförlitligheten då bör man vara extra försiktig. Nu när man tänker sig att provresultaten ska få ännu mer betydelse för elevers betygsättning i ämnen så måste man först försäkra sig om att proven håller högsta möjliga kvalité och där finns det en del arbete kvar att göra, berättar Michael Tengberg.

Det är Skolverket som både utformar och kvalitetssäkrar de nationella proven i Sverige.

– Jag viftar inte bort kritiken men det viktiga i det här sammanhanget är samtidigt också att se hur prov med den här typen av tillförlitliga krav som förs fram möter skolans verklighet, säger Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Enligt honom skulle provet behöva vara väldigt långt för att kunna tillgodose de krav som Michael Tengberg för fram.

– Idag sitter niorna i 200 minuter, för att reabiliteten skulle öka så skulle tidsmängden behöva öka till det dubbla, då kanske det leder till andra problem och spin-offeffekter, säger Anders Boman

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista