Skylt med informatiobn om avgående tåg. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
I studien från Trafikverket nämns en rad förslag för att förkorta restiden på stråket mellan Oslo och Stockholm genom Värmland. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio arkiv.

Så ska resorna Stockholm-Oslo genom Värmland bli snabbare

Ny järnvägslänk mellan Karlstad och Oslo bland förslagen
1:25 min

För att i framtiden förbättra transporterna av både personer och gods på stråket Stockholm-Oslo, genom Värmland, har Trafikverket genomfört en ny studie i samarbete med bland annat regioner och näringsliv.

Det är det här området studien rör.

För järnvägen är de långsiktiga målen bland annat en restid på max tre timmar mellan Stockholm och Oslo.

Bland järnvägens nuvarande brister nämns bristande punktlighet, dålig uppkoppling mot trådlösa nätverk och att Karlskoga saknar järnvägsförbindelse.

Till åtgärderna som föreslås för att möta marknadens efterfrågan till år 2030 hör utbyggnad av den befintliga järnvägen mellan Kil och Kristinehamn och även mellan Örebro och Västerås.

För att klara restidsmålet krävs också en ny järnvägslänk mellan Karlstad och Oslo. På lång sikt föreslås också en ny järnvägslänk mellan Kristinehamn och Örebro, som kan dras över sjön Möckeln mellan Karlskoga och Degerfors.

För vägnätet föreslås mer utbyggnad av mötesfria sträckor på E18. Man föreslår också förbättrad busstrafik från Karlstad till både Örebro och Gardemoen. Fler motorvägsbusshållplatser längs E18 nämns också.

Studien och förslagen är i ett tidigt planeringsskede, understryker Trafikverket. Steget till förverkligande kan i vissa fall alltså vara långt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".