Två händer tecknar ett tecken. Foto: Knut Erik Knudsen/TT.
1 av 4
Foto: Knut Erik Knudsen/TT.
Elionor Erman och Paulina Fridell. Foto: Sara Johansson/Sveriges Radio.
2 av 4
Elionor Erman och Paulina Fridell. Foto: Sara Johansson/Sveriges Radio.
Anneli Wennerström Bergenheim. Foto: sara Johansson/Sveriges Radio.
3 av 4
Anneli Wennerström Bergenheim. Foto: Sara Johansson/Sveriges Radio.
Tobias Palmkvist, inrikespolitisk strateg på Dövas Riksförbund. Foto: Pressbild
4 av 4
Tobias Palmkvist, inrikespolitisk strateg på Dövas Riksförbund. Foto: Pressbild

Kritik mot att teckenspråk inte ger meritpoäng

2:05 min

Teckenspråk på gymnasiet ger samma meritpoäng som spanska eller franska. Men inte i grundskolan, något som elever och lärare på Vargbroskolan i Storfors inte är nöjda med.

Från och med höstterminen 2014 ger teckenspråk på gymnasiet samma typ av meritpoäng som om du läser spanska eller franska. Men det gäller inte på högstadiet, något som Paulina Fridell, som går i nian på Vargbroskolan i Storfors och läser teckenspråk för hörande, är kritisk till.

– Det gör mig faktiskt jättearg, det är ju ett språk och jag förstår inte varför det inte ska räknas in, säger Paulina, som själv valt teckenspråk för att hon vill jobba som personlig assistent i framtiden och behöver tecken i det arbetet.

Hennes teckenspråkslärare Anneli Wennerström Bergenheim, menar att det får konsekvenser.

– Att elever kanske inte väljer teckenspråk, utan tvingas välja spanska eller franska. Vill man läsa teckenspråk tycker jag att man ska få göra det.

När P4 Värmland kontaktar Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) kommer det som en nyhet för dem att det ser ut såhär. "Det blir ju naturligtvis helt galet att det skiljer sig åt beroende var en elev befinner sig i utbildningen plus att det inte blir ett lockande incitament att välja svenskt teckenspråk för hörande på grundskolan", menar SDR.

– Vi tycker att det är väldigt märkligt, säger Tobias Palmkvist, intressepolitisk strateg på förbundet, som nu kommer att kontakta Utbildningsdepartementet och Skolverket för att försöka få till en förändring.

Även Skolverket tycker att det i grunden handlar om en otydlig lagstiftning.

– En statlig utredning har visat att det behöver göras en sådan förändring på grundskolan också, men den är tyvärr inte gjord än. Vi har meddelat regeringen att det finns ett glapp i lagstiftningen och vad jag förstår så arbetar även de med den här frågan, så vi hoppas att det kommer ett tydliggörande längre fram, Mikael Ejerblom, enhetschef på Skolverket.

P4 Värmland har också sökt Utbildningsdepartementet för att få regeringens kommentar till det här, men de hänvisar via pressekreterare till "förra regeringen då de har ansvaret för att situationen ser ut som den gör. Det vi kan säga om vår del är att regeringen i våras tog emot en utredning som problematiserar meritpoängsystemet , så den frågan tittar vi nu på och kommer att återkomma med besked om hur den avser att falla ut."

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista