Nätspel.
Spelbolagen jobbar just nu hårt för att ta marknadsandelar inför det nya licenssystem som väntas införas i Sverige nästa år, enligt Spelberoendes riksförbunds ordförande Henrik Armus. Foto: Marcus Ericsson/TT arkiv.

Beroendeförening befarar ökad spelreklam i kamp om marknadsandelar

9:26 min

Investeringarna i spelreklam har ökat kraftigt i Sverige. Och kommer troligen att öka ännu mer i väntan på ett nytt licenssystem, tror Spelberoendes riksförbunds ordförande Henrik Armus.

– Det här året fram till licensen tror jag att spelbolagen försöker att ta oerhört mycket marknadsandelar. Så den typ av reklam vi ser idag tror jag tyvärr kommer att öka. För sedan när licensen är på plats blir det svårare att marknadsföra sig på det sättet, säger Henrik Armus till P4 Värmland.

Regeringen har i en lagrådsremiss föreslagit ett nytt licenssystem för alla som verkar på den svenska spelmarknaden. En proposition väntas senare i år, och den nya spellagen kan komma att träda i kraft 2019.

Investeringarna i spelreklam i Sverige var förra året 5,5 miljarder kronor, en ökning med 43 procent jämfört med året innan, enligt siffror från Kantar Sifo.

Henrik Armus anser att många spelbolag i nuläget marknadsför sig aggressivt, men hyser viss optimism om att det nya licenssystemet ska ge positiva effekter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".