Karolina Petrov Fieril. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Karolina Petrov Fieril, sjukgymnast och forskare- Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Sjukgymnasten: Förebygg förlossningsskador med träning

5:33 min

Sjukgymnasten Karolina Petrov Fieril har forskat på träning för gravida och på problemet med delade magmuskler. Hör henne träningstips och hur du kan förebygga skador.

– Man vet det utifrån att magen blir ganska toppig om man till exempel ligger på rygg och ska resa sig upp, så blir det som en ås på magen. Man kan också gå in och känna med fingrarna att det är som en grop eller en spalt mellan muskelaturen, berättar Karolina Petrov Fieril som är sjukgymnast som har forskat på träning för gravida och som dessutom forskar på delade magmuskler.

Hon fortsätter att berätta att de flesta gravida har de här besvären i slutet av graviditeten. Två av tre har det men sedan har man sett att efter ett år efter graviditeten så är det en av tre som har kvar besvären.

Man kan och det är bra om man tränar trots att man har dessa problem men det finns övningar man ska undvika.

– Man ska tänka på att jobba med core-muskler och bäckenbotten vilket innebär att man hoppar över gamla traditionella övningarna som sit-ups eftersom det är ytliga muskler som man jobbar med då. Man vet ännu inte om det är skadligt eller inte men rekommendationerna är detta och det brukar inte heller vara skönt för ryggen med sit-ups, säger Karolina Petrov Fieril.

Men man vet inte om det går att förebygga delade magmuskler med träning men däremot så vet man att riskfaktorer för delade magmuskler är en kraftig viktuppgång under graviditeten, ett stort foster och tvillinggraviditet.

– Man ska absolut tänka på att försöka röra på sig när man är gravid eftersom det kan minska risken för kraftig viktuppgång. Att vara fysiskt aktiv i bålen, bäckenbotten och generellt fysiskt aktiv är bra för din kropp för din bål, säger Karolina Petrov Fieril.

Självklart kan det vara ännu mera jobbigt att träna när man är gravid i och med illamående, trötthet och en kropp i förändring men det är bra att ändå försöka eftersom

– Man är skörare under graviditeten men då är hälsovinsterna större. Tröttheten påverkas positivt av träning, ryggbesvären påverkas också positivt. Så det gäller att bygga upp en motivation som är större än hindren. Det minskar också risken för för tidig födsel och risken att föda ett väldigt stort barn, säger Karolina Petrov Fieril som är sjukgymnast som har forskat på träning för gravida och som dessutom forskar på delade magmuskler.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista