Lars Lerin framför en tavla. Foto: Jonas Ekströmer/TT.
Lars Lerin framför en målning som är med på utställningen. Foto: Jonas Ekströmer/TT.

Lerin på Liljevalchs - en mörk historia

2:30 min

Målningarna med motiv från Syrien utgör mittpunkten i Lars Lerins utställning på Liljevalchs i Stockholm. Utställningen som invigs på fredagen innehåller ett hundratal verk från 2002-2018.

Första gången Lars Lerin sökte till Liljevalchs kom det ett refuseringsbrev med posten, stämplat med ett stort rött R. Nu fyller Sveriges mest omhuldade målare konsthallen med sina verk.

Speciellt pirrig inför utställningens öppnande är inte Lars Lerin.

– Du förstår jag har varit med på så många utställningar så jag är lite avtrubbad. Men nu har jag ju målat och han chefen där (Mårten Castenfors) har hängt och då har jag inte så mycket mer att göra än att vara trevlig på invigningen, säger Lars Lerin till P4 Värmland.

Målningarna med motiv från Syrien är centrala i utställningen som innehåller ett hundratal verk från 2002-2018. Ett Syrien som Lars Lerin besökte innan kriget.

– Då var det så lugnt och stilla där så man kunde inte ana att det skulle bli ett sådant helvete där. Sen har jag följt detta på TV och till slut kunde jag inte värja mig mot detta. Jag var tvungen att tolka det, säger Lars Lerin.

Idag öppnar utställningen. Vad har du för förväntningar?

– Jag är ganska nollställd. Jag tror säkert det kommer mycket folk och en del kan ta det till sig och en del värjer sig. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".