sfi undervisning kristinehamn folkhögskola karin sandström gördén
1 av 3
Karin Gördén undervisar afghanska och syriska elever i SFI Foto: Annika Ström /Sveriges radio
sfi undervisning skola kristinehamn folkhögskola lärare karin sandström gördén och Susanna Hedberg
2 av 3
Karin Sandström Gördén och Susanna Hedberg undervisar i SFI Foto: Annika Ström /Sveriges radio
sfi undervisning skola kristinehamn folkhögskola
3 av 3
Nyanlända undervisas i SFI i Kristinehamn. Foto: Annika Ström/ Sveriges radio
VALTEMA INTEGRATION

Nästan var tionde nyanländ saknar tidigare skolgång

5:00 min

Av de nyanlända i Värmland saknar 8,5 procent tidigare skolgång. Men med nya regler så kan de få studera längre på SFI.

– Jag tycker de nya reglerna är jättebra. De ger eleverna i vår studieväg enorma möjligheter. Just att det finns tid och man kan repetera. Det har blivit mer jämlikt, säger Karin Sandström Gördén, förskollärare som arbetar som SFI-lärare på Kristinehamns folkhögskola. 

Många av hennes elever är analfabeter eller har väldigt liten skolgång i hemlandet. 

– Man kan få börja med att få lära dem att hålla i en penna. Att forma bokstäver är en oerhörd kraftansträngning. I undervisningen jobbar jag mycket med bilder, konkret material och använder hela min kropp. 

Enligt arbetsförmedlingen så var det i april i år 133 personer av 1 568 nyanlända i Värmland som saknade grundläggande skolgång.  
Språket är enormt viktigt för integrationen och analfabeter är en grupp som får kämpa extra mycket. 

Att studera mer SFI har dock blivit lättare efter de nya regler som kom från Skolverket vid årsskiftet. Tidigare var studierna begränsat till ett visst antal dagar. 

– Nu är antalet timmar inte reglerat längre utan eleven får fortsätta så länge den gör framsteg. Men det är inte självklart hur man tolkar de här reglerna i olika kommuner, säger Susanna Hedberg som är SFI-lärare med lång erfarenhet. 

Hon välkomnar förändringen men ser samtidigt en baksida. 

– Det innebär att många elever kommer tillbaka till SFI. Alla sätt att utveckla språket är positiva men inte sällan märker vi att Arbetsförmedlingen anvisar dem tillbaka hit för att de inte har någon annan stans att erbjuda. Men i många fall hade det varit himla om bra de fått vara ute på en arbetsplats och använda sig av språket snarare än att sitta i skolbänken.  

Även kollegan Karin Sandström Gördén efterlyser fler insatser. 

– Jag skulle vilja att de här eleverna får tillgång till studiehandledning i hemspråk och specialpedagoger. Då skulle vi nå mycket längre! 

Nyligen kom skolinspektionen med en granskning som visade SFI-undervisningen generellt har kvalitetsbrister. De saknas behöriga lärare och elever möter ofta ett likartat lektionsupplägg fast de är på olika kunskapsnivåer.  

Utbildningsnivå Värmland i antal och procent: 
Saknar formell utbildning: 133 8
Förgymnasial utb kortare än nio år: 371 24 
Förgymnasial utb 9/10 år: 299 19 
Gymnasial utb: 336 21
Eftergymnasial utb, kortare än 2 år: 64 4
Eftergymnasial utb, 2 år eller mer: 365 23 
Totalt:  1 568 100
Källa: Arbetsförmedlingen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".