SMS med reklam från Kyrkskatt. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Kritiserat bolag ändrar sin marknadsföring

1:15 min

Nu kommer bolaget bakom den kritiserade sajten kyrkskatt.nu att göra förändringar i sin marknadsföring.

I våras fick många svenskar sms med ett tips om att spara tusenlappar genom att gå ur Svenska Kyrkan. Bolaget bakom kyrkskatt.nu erbjöd hjälp med att gå ur kyrkan, mot en kostnad på 369 kronor. De fick kritik för att sms:en kom till personer som inte tackat ja till reklam-sms, och för att det var otydligt vad det kostade att få hjälp med utträdet.

Konsumentverket fick in över 200 anmälningar om obeställd reklam på sms och otydliga prisuppgifter och bad bolaget yttra sig. I sitt yttrande till Konsumentverket skriver nu bolaget att de tagit bort tipsfunktionen på sin hemsida, där man kunnat fylla i nummer till de som ska få reklam-sms:et och att man anlitar juridisk hjälp för att utforma en tipsfunktion som följer marknadsföringslagen.

Man ska också förtydliga prisuppgiften, och information om att man inte har någon ångerrätt, även om bolaget inte håller med Konsumentverket om att priser och villkor inte är tydliga nog.

Konsumentverket ska nu titta på bolagets föreslagna ändringar, innan myndigheten bestämmer om några fler åtgärder ska vidtas.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".