Cecilia Tisell, generaldirektör Konsumentverket. Foto: Örjan Bengtzing/Sveriges Radio.
Cecilia Tisell, generaldirektör Konsumentverket. Foto: Örjan Bengtzing/Sveriges Radio.

Konsumentverket tror ny lagstiftning gynnar seriösa telefonförsäljare

1:13 min

Idag tar riksdagen beslut om att införa en lagändring som gör att det blir krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning.

Det ska alltså bli omöjligt att sälja varor och tjänster via telefon med bara muntligt avtal. Just det här är något Konsumentverket länge velat få till, enligt generaldirektör Cecilia Tisell.

– Det kommer säkert att finnas oseriösa aktörer kvar, så vi kommer säkert att få in anmälningar, men jag tror att situationen kommer att förbättras påtagligt, säger Cecilia Tisell.

Branschföreträdare befarar att telefonförsäljningen kommer att minska, men Cecilia Tisell tror snarare att förtroendet från allmänheten för telefonförsäljare kan öka, om man vet att risken för att råka ut för oseriösa säljare minskat.

– Så jag tror att det här är en reform som på sikt gynnar även de seriösa telefonförsäljarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".