Nya regler för gasfordon kan bli dyrt för ägarna

4:10 min

Om gasfordonsägaren inte har kunskap i hur gastanken och det övriga bränslesystemet synliggörs behöver ägaren betala en auktoriserad verkstad runt 1500 kronor för att få ett intyg om att det fungerar som det ska inför besiktningen.

Sedan den 20 maj har gasfordonsägare två alternativ inför sin besiktning. Antingen så får ägaren själv se till att gastanken och det övriga bränslesystemet synliggörs inför besiktningen. Eller så går ägaren till en auktoriserad verkstad som utför en koll. Kollen kostar runt 1500 kronor och ger ett intyg som gäller i 15 månader. Gasfordonsägaren Gunnar Sundström är positiv till att gastanken kontrolleras. Frun Gun-Britt Sundström håller med, men tillägger att priset är för högt.

– Det är alldeles för dyrt. Men jag var på besiktning med bilen och då fick jag information om att gör jag nedmonteringen själv så kostar det inte mer än själva besiktningen, säger Gun-Britt Sundström 

Nu funderar Gun-Britt och Gunnar att lära sig hur man synliggör gastanken för att slippa betala den extra summan, men de tycker att det är något som borde ha kunnat göras under själva besiktningen. 

Läs Transportstyrelsens förklaring av de nya reglerna

Anders Gunneriusson, Senior Advisor vid Transportstyrelsen menar att det alltid varit så att under besiktningen görs en kontroll av det de kan se utan att använda verktyg och att det här inte kommer vara ett undantag. Att det kostar över tusen kronor för gasfordonsägarna nu att klara besiktningen är är enligt Anders Gunneriusson en rimlig summa. 

Den här kostnaden är acceptabel i förhållande till risken det medför att inte ha någon kontroll. Vi får komma ihåg att den här kontrollen infördes efter att det var ett antal olyckor med fordon som exploderat"

Även kommuner drabbas av de nya reglerna. I Karlstad så finns det runt 300 gasfordon inom verksamheten. Det hade kunnat bli en dyr historia, men tack vare en överenskommelse är det åtminstone lugnt just nu.

– Till en början så trodde vi att det skulle bli lite knivigt för oss att lösa den här situationen, men vi har gjort upp med våra verkstäder som vi har våra serviceavtal på att vi ska skaffa intygen när vi servar våra bilar. Vi har några bilar som inte har serviceavtal och då har vi tänkt att använda vår egna verkstad i så stor utsträckning som möjligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista