Konsumentverket. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
1 av 3
Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Gustav Sandgren. Foto: Jenny Tibblin/Sveriges Radio.
2 av 3
Gustav Sandgren, Konsumentverket. Foto: Jenny Tibblin/Sveriges Radio.
Ulf Zakrisson. Foto: Mari Stenström/Sveriges Radio.
3 av 3
Ulf Zakrisson, Sveriges byggindustrier. Foto: Mari Stenström/Sveriges Radio.

Konsumentverket: Orimliga förväntningar kan förklara många klagomål

1:02 min

Begagnade bilar och hantverkare - det var det som ställde till mest elände för konsumenterna förra året. Enligt Konsumentverket ligger en stor del av skulden även på konsumenten.

– Ofta har man olika förväntningar på arbetet, ibland även orimliga förväntningar. Man hade tänkt att det skulel bli perfekt men så blir det fel. Då blir det en diskussion om det är något jag kunde förväntat mig eller om det är något som firman ska ta ansvar för, säger Gustav Sandgren, på Hallå konsument.

Vanligaste konsumentklagomålet 2018 handlade om begagnade bilar. Även hantverkstjänster är ett återkommande problem för landets konsumenter.

Nästan var femte klagomål som kom in till den kommunala konsumentvägledningen och till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument under 2018 handlade om köp av begagnad bil och hantverkstjänster. 

Ulf Zakrisson, chef för Sveriges byggindustrier i Värmland, förklarar den kritik som riktas mot många hantverkare:

– Vi har aldrig haft så mycket att göra. Då blir det brist på personal, företag och kompetens.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista