Mäklarskyltar. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
1 av 2
Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Maria Nilsson. Foto: Amanda Moln/Sveriges Radio.
2 av 2
Maria Nilsson, Konsumentverket. Foto: Amanda Moln/Sveriges Radio.
BOSTAD

Konsumentverket: Mäklare bör ge tydligare information om undersökningsplikten

2:16 min

Att köpa en bostad är för många livets absolut största affär och den kan bli den värsta. Konsumentverket har nu granskat hur mäklare informerar om köparens undersökningsplikt.

Granskningen omfattar 13 mäklarföretag och rör den skriftliga information som mäklaren ska lämna till köparen av hus eller bostadsrätt.

Maria Nilsson är jurist på Konsumentverket och menar att granskningen görs av flera anledningar:

– Framförallt för att det kan bli dyrt för en köpare om de inte undersöker sin bostad innan köp - och det resulterar i att de inte reklamera de fel som de senare upptäcker.

Det som gör området extra krångligt är att köp av bostad omfattas av två olika lagar, jordabalken för köp av hus och köplagen vid köp av bostadsrätt.

– Problemet ligger i att köp av bostadsrätter regleras i köplagen. Vilket är mer anpassat för köp av till exempel en soffa och tv. Inte ett så stort köp som bostadsrätt, säger Maria Nilsson

När det gäller hus då?

– Då är det jordabalkens regler som gäller och de är väl anpassade för den typen av köp.

Hur kan informationen bli tydligare då?

– Det är en svår fråga. Nu ska vi med branschen gemensamt komma fram till hur vi ska få fram hur man kan få en tydligare information till köparna, säger Maria Nilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista