Ny granskning

Konsumentverket: Spelbolagen följer inte reglerna

1:30 min

Konsumentverket har granskat hur spelbolagen följer de nya regler som trädde i kraft vid årsskiftet. Granskningen visar på flera brister.

Konsumenverkets granskning har gjorts för att se hur spelbolagen följer de nya regler som trädde i kraft den 1 januari 2019.

De största uppmärksammade bristerna gäller hur bonuserbjudanden presenteras, att spelreklamen inte är måttfull, att föreskriven information saknas och att reklamen bedöms vara vilseledande.

– Det är självklart inte tillfredsställande att det finns brister i marknadsföringen. Det finns förbättringspotential på flera områden, säger Elin Häggeborn, jurist på Konsumentverket i Karlstad.

Spelmarknaden granskas av två myndigheter: Konsumentverket kontrollerar i huvudsak bolagens marknadsföring. Spelinspektionen kontrollerar att bolagen bland annat följer reglerna om licens och möjligheten för spelare att stänga av sig från spel.