P4 Värmland Granskar

Allt färre elever skrivs in i åtgärdsprogram

1:54 min

Under de sex senaste åren har allt färre åtgärdsprogram upprättats i Värmland, det visar P4 Värmlands granskning.

Hör ett längre reportage H Ä R.

Sedan 2012 har andelen elever i upprättade åtgärdsprogram i Värmland minskat med 11 procent.

Under 2014 gjordes ett förtydligande i skollagen för att lätta på lärarnas administrativa börda, eftersom åtgärdsprogrammen kräver mycket dokumentation. Något som kan ha påverkat den drastiska minskning av åtgärdsprogram som gjorts de sex senaste åren.

 – Det betyder inte att dessa elever inte får stöd, men det stöd som tidigare skrevs in i åtgärdsprogram kallas för extra anpassningar istället, säger Ulrika Lundqvist som är enhetschef för riktade insatser på Skolverket.

Vad är ett åtgärdsprogram

I ett åtgärdsprogram dokumenteras stödinsatser som har satts in när en elev är i behov av särskilt stöd. Då skrivs det in vilka åtgärder som har gjorts, utvecklingen av stödet och vad som kan behöva göras i framtiden.

Åtgärdsprogram upprättas för att det ska vara lättare för lärare och vårdnadshavare att följa upp elevens utveckling med de olika stöd eleven har.

Åtgärdsprogram upprättas endast när det är ett särskilt stöd eleven har, alltså mer omfattande och långvariga stöd exempelvis en egen resurs eller en mindre studiegrupp.

Om eleven får stödinsatser som kan göras inom undervisningens ramar, exempelvis att eleven får tydligare instruktioner inför en uppgift av läraren eller har specifika lektioner i enskilt rum, kallas det extra anpassningar och dokumenteras inte i åtgärdsprogram.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.