P4 Värmland granskar

Stor skillnad i antalet åtgärdsprogram för elever

2:03 min

Andelen elever i upprättade åtgärdsprogram skiljer sig i Värmlands kommuner.

Hör ett längre inslag H Ä R

P4 Värmlands granskning av det särskilda stödet i skolan visar att antalet upprättade åtgärdsprogram i Värmlands grundskolor har minskat med 11 procent under de senaste sex åren. Men det skiljer sig åt mellan Värmlands kommuner.

Forshaga har idag två procent av sina elever i upprättade åtgärdsprogram, och är den värmländska kommun med minst andel elever i åtgärdsprogram.

– Jag tror att vi blir bättre på att upptäcka de elever som behöver extra hjälp och har mer tid att stötta dem, Peter Öhlander, skolchef i Forshaga kommun.

Storfors är idag den enda kommunen med över tio procent av sina elever i åtgärdsprogram. Det är ett medvetet val, menar skolchefen Sven-Erik Rhén.

Vad är ett åtgärdsprogram

I ett åtgärdsprogram dokumenteras stödinsatser som har satts in när en elev är i behov av särskilt stöd. Då skrivs det in vilka åtgärder som har gjorts, utvecklingen av stödet och vad som kan behöva göras i framtiden.

Åtgärdsprogram upprättas för att det ska vara lättare för lärare och vårdnadshavare att följa upp elevens utveckling med de olika stöd eleven har.

Åtgärdsprogram upprättas endast när det är ett särskilt stöd eleven har, alltså mer omfattande och långvariga stöd exempelvis en egen resurs eller en mindre studiegrupp.

Om eleven får stödinsatser som kan göras inom undervisningens ramar, exempelvis att eleven får tydligare instruktioner inför en uppgift av läraren eller har specifika lektioner i enskilt rum, kallas det extra anpassningar och dokumenteras inte i åtgärdsprogram.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.