Kampanjer för inflyttning svåra att mäta

På gotlands kommun vet de inte vad kampanjerna för ökad inflyttning har gett. Enligt Institutet för framtidsstudier är kampanjerna inte viktiga.

Lena Thalin säger att det är svårt att mäta vad kampanjerna gett. Kommunen har frågat en del av dem som flyttat till Gotland varför de gjorde det, men de frågade inte om någon av kampanjerna bidrog till flytten.

Däremot vet hon vilka som flyttar till ön. De flesta är välutbildade, i åldern 25-39 år och de arbetar inom offentlig sektor. Var femte inflyttad är en hemvändande gotlänning.

En annan stor grupp inflyttare är 55+. De flyttar till Gotland för att få livskvalité. Och det är först när de blivit över 80 år som den här gruppen börjar bli kostsam för kommunen.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".