Sjöräddningen hotas av bränslebrist

Sjöräddningssällskapets räddningsverksamhet i Visby riskerar att upphöra vid årsskifet.
Då försvinner möjligheten att tanka båtarna i Visby hamn, eftersom sjömacken sagt upp avtalet.

Lars-Göran Larsson är regionansvarig för Sjöräddningssällskapet på Gotland. Han hoppas nu att det går att hitta en annan lösning.

Sjöräddningssällskapet står för så mycket som 70 procent av all sjöräddning i Sverige och arbetet bedrivs helt ideellt.

På Gotland finns sammanlagt sex båtar runt om på ön. Det gör att ett fartyg i nöd snabbt kan få hjälp eftersom sjöräddarna, som har jour dygnet runt, kan rycka ut inom femton minuter.
Hittills i sommar har Sjöräddningssällskapet hjälpt ett trettiotal båtar. Men för att det ska fungera måste båtarna kunna tankas direkt efter sitt uppdrag. Det är det som ser ut att bli problemet i Visby hamn. Ägaren till Sjömacken kan nämligen inte längre ordna så att det finns möjlighet att bemanna macken dygnet runt och har därför sagt upp avtalet med Sjöräddningssällskapet.

Sällskapets regionansvarige Lars-Göran Larsson hoppas nu att det går att hitta en annan lösning.

Han har gjort försök att få tillgång till Sjöfartsverkets dieseltank eftersom de är huvudman för all sjöräddning. Men där svarar de att de, enligt lag, inte får leverera drivmedel.

Förhoppningen står nu till Kustbevakningens tank eller att kommunen ger tillstånd för Sjöräddningsällskapet att sätta upp en egen dieseltank.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".