Kina-färjorna en lysande affär

Gotlandsbolagets fartygsbeställningar i Kina kan bli en lysande affär för rederiet. Gotlandsbolaget tänker låta bygga ytterligare två nya snabbfärjor, det kan ge en vinst på drygt en miljard kronor, eller ge fyra färjor till priset av två.
Gotlandsbolagets styrelseordförande Jan-Erik Nilsson bekräftar att rederiet kommer att utnyttja optioner på ytterligare två färjor vid varvet i Kina. Det här innebär att rederiet kommer att låta bygga fartyg nummer tre och fyra. Att ha option innebär att man har tecknat en förköpsrätt. Om rederiet ropar av optionen, som det heter på rederispråk, vill de utnyttja den. Då måste varvet bygga fartygen till överrenskommet pris. Gotlandsbolaget har byggt fartygen nummer ett och två till priset av cirka 1,2 miljarder svenska kronor. "Det är mycket billigt", säger bedömare till Radio Gotland. För priset av två Kinabyggen bygger Horwardsverken i Tyskland EN superfastbåt, som är ungefär lika stor och likadan som Gotlandsfärjorna. Alltså två kinafärjor för priset av en byggd i Tyskland.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".