Skolverket:

Stora brister i Gotlands skolor

Eleverna i de gotländska skolorna lär sig inte tillräckligt mycket och skillnaden mellan utbildningen i skolorna på ön är stor.

Det framgår av den inspektion av de gotländska skolorna som Skolverket lagt fram.

Var fjärde, i vissa fall var tredje, elev på Gotland når inte målen för utbildningen. Därför måste både kunskapen och kvalitén i skolorna på ön höjas, anser Skolverket.

För att nå det målet måste kommunens styrning och rektorernas pedagogiska ledning bli bättre, anser Skolverket.

Under perioden mars till november 2007 har Skolverket granskat Gotlands samtliga grund- och gymnasieskolor samt vuxenutbildningen.

Det mest anmärkningsvärda i rapporten är att eleverna inte når målen för undervisningen och att kvalitén och kunskapsresultaten varierar mellan öns skolor. Gotlands kommun har alltså inte lyckats ge öns elever en likvärdig utbildning.

Skolverket påpekar också att undervisningen i större utsträckning än i dag måste anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Verket anser att de möjligheter skolorna har för åtgärder och stöd i dag inte tas till vara.

Därför, anser skolverket, att både utvecklingssamtalen och utvecklingsdplanerna måste förbättras. Elverna bör också få ökat inflytande och målen för undervisningen måste bli bättre.

Skolverket är också kritisk till att skolorna på ön inte lever upp till den omsorg om eleverna som skolan är skyldig till. Det handlar bland annat om att hindra kränkning och det finns brister i likabehandlingsplanerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".