Därför slutade Veronica

Teletjänstföretagen, de så kallade Call-centren, är bland de företag som växer snabbast i Sverige just nu. Men från företagen rapporteras också om arbetsskador, stress, hög sjukfrånvaro och hög personalomsättning.
Vid Uniguide i Burgsvik ligger sjukfrånvaron på ungefär 15 procent. Veronica Båtelsson, som nu slutat vid Uniguide, orkade inte sitta still vid en telefon åtta timmar om dagen, eftersom hon från sitt tidigare jobb var van vid frisk luft och mycket motion. Anders Thomasson, produktionschef i Burgsvik, säger att personer som inte orkar sitta vid en telefon hela dagarna kan få tillfälliga avbrott med administrativa uppgifter. Arbetslivsinstitutet har inlett en undersökning av arbetsmiljön vid teletjänstföretagen i hela landet. Projektledaren Allan Toomingas uppger att undersökningen kommit till för att i första hand utveckla branschen och för att personalen skall må bra. Ett tjugotal företag med sammanlagt 2000 anställda skall inga i studien.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista