Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Anna Tasevski ska hjälpa konsumenter

Har man alltid ångerätt när man har köpt något, finns det möjlighet att få skuldsanering, är det här en bluffaktura...? Det är frågor som Gotlands nyanställda konsumentsekreterare Anna Tasevski kommer att svara på.

Anna Tasevski började i måndags och kommer nu att arbeta tillsammans med Ann-Marie Larsson som har jobbat här sen år 1990.

Nu för tiden går det mesta av arbetsdagen åt till att hjälpa folk med budget och skuldrådgivning. Men frågorna från konsumenterna har förändrats mycket med åren, menar Ann-Marie Larsson.

- Då fanns ingen DVD och Mp3-spelare. Och telefonförsäljningen som man utsätts för idag existerade inte på den tiden. Och det var inte speciellt vanligt att man handlade på internet.

Det finns stora luckor i folks kunskaper kring vilka rättigheter och skyldigheter man har som konsument, menat Ann-Marie Larsson.

Och att sprida kunskapen är något som nyanställda Anna Tasevski nu vill ta sig an.

- Det är jätteviktigt att få ut kunskapen. Alla handlar, alla är vi konsumenter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".