Visby

Bilbegränsningar införs i innerstan

Tekniska nämnden beslutade på sammanträdet idag onsdag att begränsa trafiken i Visby innerstad ytterligare. Det innebär bland annat sänkt hastighet för fordon, färre trafikskyltar och ökad dubbelriktning. Socialdemokraterna och miljöpartiet reserverade sig mot beslutet i tekniska nämnden.

Kjell Skalberg, centerpartistisk ordförande i tekniska nämnden, anser att beslutet kommer att förbättra miljön för gående och boende.

Beslutet innebär bland annat lägre fart i innerstan i och med att flera gångfartsområden permanentas. Det innebär också färre trafiksskyltar.

Kjell Skalberg påpekar att möjligheten till varutransporter till och från företag inte ändras.

Parkeringsproblemet och den dåliga respekten för genomfartsförbudet omfattas inte av beslutet utan kommer att diskuteras senare, när kommunen flyttat ut från innerstan.

Så här ser beslutet ut:

* Mellangatan från Slottsbacken till Residensgränd, Hästgatan från Södra Murgatan till Donnersplats samt Wallérs plats dubbelriktas.

* Gågator och gångfartsområden som har införts under våren kommer att permanentas. Det innebär att Hästgatan från Wallérs plats fram till Österport, Österväg från Österport och fram till Österväg blir permanent gågata.

* Parkeringsförbudsområden för innerstaden utökas till att gälla dygnet runt alla dagar. Det innebär att parkering blir tillåten endast på markerade platser. I och med detta så försvinner förbudsskyltarna. De kommer istället att ersättas med skyltar som visar var man får parkera. Antalet markerade platser innerstan kommer också att bli fler.

* Restriktioner för fordons höjd och längd kommer att införas. Fordonslängden begränsas till 8 meter och fordonshöjden till 3,5 meter.

* Bilbegränsningen i innerstan kommer att gälla årligen från lördagen vecka 24 till och med vecka 35.

* Tekniska förvaltningen ska nu se över de väjningsplikter och också utreda hastighetsdämpande åtgärder så som blomplanteringar, pollare, sidoförskjutningar och annat som kan passa in i miljön.

* Frågan om parkeringsavgifter i innerstaden och hamnområdet samt hur man minskar genomfartstrafiken iinnerstaden bör också utredas vidare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".